vineri, 23 august 2013

Brumărele ( Phlox Paniculata )



Una dintre florile pe care bunica mea din Săcel o avea în grădină mi-a atras atenţia prin mirosul florilor ei, dar mai ales prin modul în care era aranjată inflorescenţa. Îmi amintesc că avea flori albe şi roz, dar parcă şi o nuanţă de mov. Am căutat pe Google şi am aflat că planta se numeşte Phlox, iar azi, din întâmplare, am văzut o scenă dintr-un film difuzat de TVR2. Acolo am văzut brumărele. Am alergat la calculator şi am găsit! Chiar brumărele avea bunica. În ultima vreme, am vazut că şi la Cugir sunt astfel de flori, chiar pe străzi, dar şi în grădina noastră. Le-am fotografiat şi le voi posta aici, chiar dacă textul este preluat, în parte, de pe internet. 

Şi tot ca o amintire este şi aceea că, în timp ce eram în liceu, am învăţat un cântec, o prelucrare a unui cântec popular. Mai ştiu doar "Scânteuţă din pălant,/N-ai văzut pe mândru-n sat?". Acum ştiu cum arată scânteuţa.

"Originară din America de Nord, Phlox Paniculata (Summer Phlox) este o plantă perenă, creşte până la 1m înălţime şi înfloreşte toată vara.

Florile mici şi uşor parfumate, formează un mănunchi de formă rotundă sau ciorchine şi pot fi de culoare albă, roz, roşu, lavanda, mov. Unele soiuri au petalele mai deschise la culoare intr-un contrast interesant cu centrul florii de culoare mai închisă. Formează o tufă compactă, cu tulpinile înalte şi frunze ovale, uşor lanceolate.

 Planta se divide cam la 2-3 ani, trebuie rărită pentru a favoriza circulaţia aerului şi a evita îmbolnăvirea. Se înmulţeşte prin lăstari, care se pot pune direct în pământ, sau prin seminţe. Se plantează în soare sau parţial-umbră, şi va înflori toată vara. Planta este sensibilă la făinare, de aceea e de preferat soarele de dimineaţă, care va usca mai rapid roua, protejand astfel planta împotriva umidităţii ce favorizează făinarea. Dacă solul este nisipos, trebuie udată mai mult, pentru a încuraja înflorirea şi menţinerea îndelungată a florilor. Uşor de crescut şi întreţinut, culorile şi forma frumoasă a florilor, înflorire îndelungată... phlox, o bogaţie în orice grădină."



"Genul Phlox reuneşte circa 60 specii anuale sau perene, erbacee sau suffrutescente, originare din America de Nord şi Asia. Dintre speciile anuale, cea mai cunoscută este Phlox drumondii Hook – brumărele, scânteiuţe, flox."
 http://www.flori-cultura.ro/phlox-brumarele-sau-scanteiute/











Niciun comentariu: